Naprawa regulatora dmuchawy

Wszystkie sprawy dotyczące modeli Citroën: C3, C3 Plurier, C3 Picasso.
Avatar użytkownika
Moderator
Moderator
Posty: 937
Dołączył(a): 8 lip 2010, o 02:10
Lokalizacja: Nottingham UK
Samochód:
____________________
C4 Grand 2.0 HDI exclusive
Nissan Leaf 24KWh I gen
Byly:
C4 2.0 HDI
C3 1.4 HDI
Imię:
Tomasz
PostNapisane: 2 maja 2014, o 10:02
Witam, napisze wam jak mi sie udao naprawi regulator dmuchawy. Moze komus to sie przyda.

Po pierwsze to dotyczy C3 z klimatyzacją automatyczną, rocznik auta 2002r. W innych rocznikach czy modelach mogą być nieco inne elementy, ale generalna zasada myślę, że będzie podobna.

Awaria była taka, że nie działał mi wentylator dmuchawy.
Po pierwsze trzeba sprawdzić bezpiecznik. Znajduje się w tablicy pod maską samochodu.

Jak bezpiecznik jest dobry to do kabli zasilających regulator dochodzi nam 12V (na zdjęciu opisane jako Zasilanie 12V)

W szerokiej wtyczce są dwa grube przewody, co idą bezpośrednio do dmuchawy. Można tam przyłożyć 12V i sprawdzić czy dmuchawa się kręci.

Dwa cienkie przewody to sterowanie. Idą one z panelu. Jak się tam przyłoży miernik to powinno się pojawić napięcie ok 5V. Będzie się ono zmieniać wraz ze zmianą ustawień siły dmuchawy na panelu. W ten sposób można sprawdzić czy działa panel sterujący.

Najczęstszą usterką (u mnie własnie tak było) jest uszkodzenie tranzystora roboczego.

Objawy mogą być takie, że dmuchawa całkiem się nie kręci (przepalenie) lub kręci się cały czas ma max obrotach (zwarcie).

Tranzystor musi być kupiony dokładnie ten sam, musi być z dopiskiem, że do stosowania w motoryzacji. Znajomy zamówił niby o tych samych numerach, ale były mniejsze i się szybko przepalały.

To jest komentarz z jednej aukcji.
uwaga !!!
sa rozni producenci
i rozne wykonania tranzystorów
rozniąco sie zasadniczo parametrami
a majacych podobne oznaczenie
i tak np
IRFP064N IR to 55 V 110 A
a
IRFP064 IR lub siHP064 VISHAY to tylko 60 V 70 A tylko 70A



Następna istotna sprawa, to obfite posmarowanie pastą termiczną, aby dobrze było oddawane ciepło, bo ten element mocno się grzeje.

Podejrzewam, że przyczyna awarii u mnie było wyschniecie tej pasty przewodzącej , co poskutkowało przepaleniem tranzystora.
Załączniki
Obrazek
Cytuj

Powrót do Citroën C3

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości