Klakson nie działa - błąd B997

Wszystkie sprawy dotyczące modelu Citroën C5.

Posty: 4
Dołączył(a): 2 sie 2018, o 09:10

Samochód:
C5 2,0 HDI 2011
Imię:
Krzysztof
PostNapisane: 2 sie 2018, o 10:22
Witam,
Mam problem z klaksonem w Citroenie C5 2011r. DiagBox wykazuje info o błędzie: "B997 Horns control fault : Short circuit to earth". Syrenka klaksonu sprawna - po podaniu 12V na pin bezpiecznika F2 w BSM'ie wydaje sygnał. Test działania przycisku klaksonu w DiagBoxie poprawny - naciskanie przycisku klaksonu zmienia stan niski - wysoki itd. W BSM'ie na bezpieczniku F2 (od klaksonu) nie pojawia się napięcie po naciśnięciu klawisza na kierownicy - podobnie po wyjęciu bezpiecznika - również napięcie się nie pojawia. Najprawdopodobniej zwarcie o którym informuje kod błędu występuje gdzieś między BSI a BSM lub w którymś z tych modułów. Mam pytanie - czy ktoś dysponuje schematem z którego można by prześledzić sterowanie klaksonem? Zakładam że komunikacja między BSI a BSM odbywa się po CAN'ie, więc na logikę problem powinien być w BSM'ie lub BSI, albo w wiązce/wtyczkach między nimi. A może ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem? Z informacji, które znalazłem w necie wynika, że przekaźnik klaksonu znajduje się w BSM, nie mogę jednak znaleźć schematu żeby to potwierdzić jak również nie rozbierałem jeszcze BSM'a, stąd prośba o wsparcie.
Chciałbym jeszcze spytać, czy ewentualna wymiana BSM'a niesie za sobą potrzebę programowania w sensie czyszczenia, wpisywania pinu, Vinu itp. tak jak to ma miejsce w przypadku BSI?

Z góry dzięki za pomoc.
Cytuj

Kierowca zawodowy
Kierowca zawodowy
Posty: 400
Dołączył(a): 12 mar 2017, o 09:01

Samochód:
Był C4 Coupé 1.6 16V
Jest C5 LF 2.0 16V LPG
Imię:
Piotr
PostNapisane: 3 sie 2018, o 07:06
BSM można zamieniać od tak... A przynajmniej w starszych autach tak było. Ważne żeby była odpowiednia jego wersja.
Gaz niszczy silniki tym, którzy go nie mają :p
Cytuj

Posty: 4
Dołączył(a): 2 sie 2018, o 09:10

Samochód:
C5 2,0 HDI 2011
Imię:
Krzysztof
PostNapisane: 3 sie 2018, o 09:16
Dzięki za odpowiedź, BSM jest najbardziej podejrzany w tej sprawie, a ponieważ ceny używanych BSM'ów nie są przesadnie wysokie pewnie najrozsądniej będzie go wymienić.
Cytuj

Kierowca zawodowy
Kierowca zawodowy
Posty: 400
Dołączył(a): 12 mar 2017, o 09:01

Samochód:
Był C4 Coupé 1.6 16V
Jest C5 LF 2.0 16V LPG
Imię:
Piotr
PostNapisane: 3 sie 2018, o 09:23
Do nowszej wersji ceny są akceptowalne... Bo do mojej... Są lekko kosmiczne.
Gaz niszczy silniki tym, którzy go nie mają :p
Cytuj

Posty: 4
Dołączył(a): 2 sie 2018, o 09:10

Samochód:
C5 2,0 HDI 2011
Imię:
Krzysztof
PostNapisane: 3 sie 2018, o 10:17
Pewnie przez to, że są bardziej awaryjne i dlatego częściej poszukiwane - rynek :-(
Cytuj

Posty: 4
Dołączył(a): 2 sie 2018, o 09:10

Samochód:
C5 2,0 HDI 2011
Imię:
Krzysztof
PostNapisane: 4 sie 2018, o 20:07
Problem rozwiązany.
Dla potomnych - problem był w BSM'ie, najprawdopodobniej uszkodzony był układ sterowania przekaźnika klaksonu (dioda, tranzystor). Nie udało mi się dotrzeć do uszkodzonych elementów, wymieniony został cały BSM, problem zniknął jak ręką odjął. BSM'a nie trzeba było programować, po wymianie na egzemplarz z takimi samymi oznaczeniami wszystko jest w porządku. Gdyby ktoś się spotkał z podobnym przypadkiem warto przysłuchać się zachowaniu przekaźników w BSI oraz BSM. Przy wyjętym kluczyku odczekać około 2min i przysłuchując się w kabinie nacisnąć przycisk klaksonu - powinien zaskoczyć przekaźnik pod kierownicą, po około 20-30 sekundach powinien się rozłączyć.
Podobnie powinno być z przekaźnikiem w BSM (skrzynka bezpiecznikowa pod maską). Po odczekaniu około 2min nacisnąć przycisk klaksonu nasłuchując dźwięku z BSMa - powinien kliknąć przekaźnik i po około 20-30sek powinien się rozłączyć. Oznacza to, że komunikacja po CAN następuje, a moduły są wybudzane ze standby'a. Wniosek stąd, że winien jest układ wykonawczy - czyli przekaźnik lub jego układ sterujący w BSM'ie.
Cytuj

Powrót do Citroën C5

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości